Tredjepartscookies – Vad är det egentligen som gäller?

Tredjepartscookies lagrar användardata och skickar information till annonsörer, men många webbläsare har begränsat dem på grund av integritetskrav. Google planerar att behålla cookies i Chrome med nya funktioner för kontroll. Dwise förenar flera metoder för effektiv annonsering i enlighet med integritetspolicys, vilket ger träffsäkerhet utan att vara beroende av en specifik metod.

Bild som visar en person som håller en "cookie" och en mobil. Knyter till ämnet om tredjepartscookies.
Publicerat
Aug 16, 2024
Taggar:
Programmatic

Vad är en tredjepartscookie?

Tredjepartscookies lagrar information om användarens beteende online, som sedan skickas till en tredje part, exempelvis annonsörer. Dessa typer av cookies har under en lång tid antingen plockats bort helt som teknik eller kraftigt begränsats hos många webbläsare på grund av ökade krav på användarintegritet. Google beslutade i januari 2020 att denna cookie-typ skulle fasas ut och ersättas med annan teknik. Nu har de dock i stället meddelat att de behåller tredjepartscookies och samtidigt inför nya funktioner i sin webbläsare Chrome. Dessa funktioner kommer ge användare mer kontroll över sina cookie-inställningar och på så sätt öka användarintegriteten.

Kan man annonsera utan tredjepartscookies?

Idag finns flera lösningar för att annonsera effektivt även utan tredjepartscookies. Det utvecklas också hela tiden nya tekniker anpassade för nya direktiv. Googles besked om att de behåller tredjepartscookies betyder också att dessa nya tekniker får mer tid att fasas in. Exempel på en teknik som vi använder är kontextuella styrningar, där annonsens innehåll matchas med specifika beteenden. Det skulle exempelvis kunna innebära att en annons för badkläder visas på en hemsida som berör resor. Denna programmatiska styrning sker helt utan cookies men erbjuder ändå en skräddarsydd lösning.

Vad betyder det här för dig som annonsör?

Dwise använder en mängd olika metoder och styrningar för att annonser ska träffa rätt men samtidigt följa rådande policys. Exempel på styrningar är den tidigare nämnda kontextuella styrningen men också data baserat på andra unika identifierare som bättre värnar om användarintegriteten. Genom att ha en stor verktygslåda av metoder att bygga målgrupper på skapas en större träffsäkerhet. Samtidigt gör vi oss inte beroende av en specifik metod för att skapa effektiv annonsering. Du som annonserar via oss kan alltid känna dig trygg med att vi följer rådande policys men också ligger i framkant med nya programmatiska lösningar!

Porträtt på Alexis som arberar som Programmatic Specialist.

Alexis Louca

Programmatic Specialist

Kontakta oss
Kontakta oss