Digital rapportering

Rapporter är nödvändigt för att följa upp hur en marknadsföringskampanj presterat. Rapporteringen görs ofta manuellt och skickas över efter kampanjens slut, men med en digital kampanjrapport får du insikter från kampanjen i realtid. Data från annonser i ett eller flera system samlas på ett ställe och uppdateras dagligen. Det betyder att du som annonsör får en länk till rapporten och kan redan från kampanjens början följa utvecklingen.

Person som sitter framför sin desktop och tittar på en digital kampanjrapport
Publicerat
Jan 21, 2025
Taggar:
Programmatic

Inom de avseenden av företagande där mätning och uppföljning är en nödvändighet spelar rapporter en stor roll. Detta är särskilt sant inom marknadsföring, där kampanjer ofta mäts med hjälp av KPI:er som visar hur kampanjen presterat. Rapporter ger möjlighet att följa upp och fatta beslut inför framtida åtgärder.

Rapporter har dock tidigare haft begränsningar eftersom de ofta sammanställs och presenteras först efter kampanjens slut. Det innebär att annonsören sällan har en helhetsbild av hur kampanjen presterar förrän den är avslutad eller endast får ett begränsat antal KPI:er manuellt skickade under kampanjens gång.

Att rapportera tar även mycket tid för byråer och blir ofta mer komplicerat ju fler system och mediekanaler som används. Men detta är något som nu har en lösning: den automatiserade digitala kampanjrapporten. Tillsammans med våra samarbetspartners har vi utvecklat en lösning som tar kampanjrapporteringen till nästa nivå. Här är tre konkreta fördelar som den digitala kampanjrapporten erbjuder:

Bilden visar ett exempel startsidan av en digital kampanjrapport där en enkel summering av en marknadsföringskampanj visas i relevanta KPI'er.

 

1. Insikter när det verkligen gäller – i realtid

En digital kampanjrapport ger insikter i kampanjen i realtid. Data från annonser i ett eller flera system samlas på ett ställe och uppdateras dagligen. Det betyder att annonsören får en länk till rapporten och kan redan från kampanjens början följa utvecklingen. Eftersom rapporten uppdateras löpande får man en tydlig bild av hur kampanjen presterar och kan jämföra det med resultaten i verksamheten. Detta ger bättre kontroll och större möjlighet att analysera vad som sker direkt i stället för att försöka minnas detaljer i efterhand.

 

2. Allt samlat på ett ställe

För att skapa en tydlig överblick över kampanjens prestation är det viktigt att ha alla relevanta mätvärden samlade på ett ställe. Den digitala rapporten låter data från olika mediekanaler samlas i en och samma vy. Detta underlättar analys och beslutsfattande utan att slösa tid på att sammanställa information. Är du i behov av andra typer av mätvärden? Det är enkelt att lägga till eller ändra efter behov!

 

3. Tydligare insikter med visuella verktyg

Visualisering är en viktig del av att förstå siffror och trender. Den digitala rapporteringen erbjuder interaktiva grafer och diagram som tydligt visar trender och mönster. Dessutom kan annonser visualiseras genom skärmdumpar från sidor de synts på, vilket ger en inblick i den kontext där annonserna figurerat. Detta förenklar möjligheten till analys och hjälper en att fatta bättre beslut.

 

Framtidens kampanjrapportering

Med insikter i realtid, samlad information och tydliga visualiseringar sätter den digitala kampanjrapporteringen alltså en ny standard för hur kampanjer analyseras och optimeras. Genom att använda denna typ av rapportering kan målen för varje kampanj uppnås mer effektivt och med större precision.

Porträtt på Alexis som arberar som Programmatic Specialist.

Alexis Louca

Programmatic Specialist

Kontakta oss
Kontakta oss