Oroligheterna i världen är påtagliga och vi noterar i samtal med företag och partners att många har behövt tänka om angående sina marknadsföringsbudgetar. Stefan Walin, Partner på Dwise Media berättar.
Vi upplever en ökad försiktighet hos företagen gällande medieinvesteringar och vikten av att träffa "rätt" har blivit ännu mer kritisk.
Enligt Stefan kan programmatisk annonsering bidra till mer kostnads- och tidseffektiva medieköp.
- Den programmatiska annonseringen har revolutionerat reklambranschen genom att göra köp- och säljprocessen snabbare, smidigare och mer kostnadseffektiv, fortsätter Stefan. För annonsköpare är detta, enligt Stefan ett mycket fördelaktigt system som kan spara tid och pengar, samtidigt som man når rätt publik med rätt budskap.
Tids- och kostnadsbesparingar är de främsta fördelarna med programmatisk annonsering. Detta möjliggörs då ledtiderna, både gällande planering, publicering och rapportinsamling, genom denna typ av effektiv och smart teknologi kortas. Du som annonsköpare kan alltså arbeta mycket mer "adhoc" med din strategi vilket vi vet uppskattas i t.ex. en lågkonjunktur.
Programmatisk annonsering ger också en högre grad av precision och relevans. Tack vare programmatisk teknik, kan man samla in stora mängder data om användarbeteenden och preferenser, och därmed använda denna information för att bättre rikta annonseringen. Denna målinriktning av annonseringen kan t.ex. leda till högre click-through rates (CTR) och förbättrad konverteringsgrad, vilket i sin tur resulterar i högre avkastning på annonsinvesteringarna.
Ytterligare en fördel med programmatisk annonsering är att det ger full kontroll över annonseringsprocessen.
Annonsskapandet och optimering kan göras på ett mer effektivt sätt samt på kortare tid samtidigt som man har möjlighet att mäta och analysera resultaten i realtid. Programmatisk annonsering gör det också enkelt att i realtid justera en kampanj i de fall den inte ger tillfredsställande resultat. Detta kommer att spara både tid och pengar ställt mot att få ta del av resultaten i efterhand och utifrån dessa behöva agera för att nå uppställda mål.
Tack för att din tid 🙂.
Sales & Marketing Coordinator