Vi som arbetar med programmatic möter ibland vissa förlegade idéer kring vårt favoritämne, och därför tänkte vi ägna detta blogginlägg till att slå hål på dessa.
Det finns en historisk uppfattning av programmatisk annonsering som andrahandssortering av annonser avseende placering och format samt att annonserna kan hamna var som helst. Helt enkelt att det inte finns någon kontroll över flödet. Detta är helt felaktigt. Programmatisk annonsering bidrar istället till ökad annonskvaliteten genom att kunna nå en mer relevant publik. Det är inte heller alla som vet att de stora mediehusen och publicisterna är anslutna till den programmatiska handeln, att det för dem är ett etablerat affärsben.
Detta är också en myt. Programmatic har blivit alltmer tillgängligt för företag i alla storlekar. Eftersom programmatisk annonsering gör det möjligt för olika styrningar såsom geofencing, retargeting, olika typer målgruppsdata m.m. möjliggör det även för mindre företag att få stor utväxling på sin mediabudget.
Detta är en riskfylld myt som kan leda till ineffektiva och misslyckade kampanjer. Programmatic kräver en noggrann strategisk planering, kunskap och övervakning för att se till att kampanjerna levererar resultat och att budgeten används på ett effektivt sätt.
Detta är en vanlig missuppfattning. Programmatic är inte bara en teknik för att köpa annonser på nätet utan snarare en helhet av processer som används för att automatisera hela annonsköp- och försäljningsprocessen inklusive format som digital utomhusannonsering, connectedTV, Online radio och podcast.
Tack för att du läste!
Sales & Marketing Coordinator