Digital utomhusreklam är en av de mediekanaler som trots lågkonjunktur och världskriser inte har påverkats negativt i samma utsträckning som andra mediekanaler, sett till medieinvesteringar. Och vi förstår varför. Utomhusreklam är inte bara en effektiv räckviddskanal utan även en mediekanal som gör det möjligt för annonsörer att vara kreativa och genom kreativitet kan du nå en grupp som annars är svåra att nå, nämligen generation Z. Och det är detta som det här blogginlägget handlar om, inspirerat av en artikel från Vistar Media* publicerad på The Drum, se länk längre ned.
Idag utsätts människan för mer information än vad hon kan hantera och det blir svårare för företag att skapa uppmärksamhet samt locka konsumenterna till sin produkt eller varumärke.
Just unga människor har visats sig vara extra svåra att nå eftersom de ”multitaskingar” i större utsträckning. Att de ”multitaskingar” betyder att de tillbringar sin tid på flera olika elektroniska enheter samtidigt, alltså att de växlar mellan att titta på TV, mobilen eller på sin bärbara dator. Unga människor är även ofta mer reklamkritiska och de har lärt sig att filtrera och ignorera reklambudskap i den digitala miljön. För digital utomhusreklam som mediekanal innebär det att de annonser som visas behöver vara extra kreativa och engagerande för att fånga deras uppmärksamhet, annars kommer de välja att selektera bort dessa. Att selektera bort annonser är dessutom enklare i en utomhusmiljö än i en digital miljö.
Ett exempel på en grupp som har detta beteende är GenerationZ. Den här generationen definieras officiellt som personer födda mellan 1997 och 2012 (efter millennials) och är idag alltså mellan 11-26 år.
Medan många millennials fortfarande kan minnas en tid före smartphones och utbrett internet, vet Generation Z ingenting annat än denna digitala och ständigt uppkopplade tillvaro. Denna generation föddes i den digitala tidsåldern och den genomsnittliga Generation Z fick sin första smartphone före 12 års ålder.
Generation Z uppfattar OOH-annonser som mindre störande eftersom de kan välja att inte utsättas för den, i jämförelse med till exempel en videoannons på YouTube som inte går att hoppa över. Det är också så att OOH-reklam har en unik position inom medielandskapet eftersom den inte uppfattas som invasiv i människors liv, i deras aktiviteter eller innehållet som de utforskar.
Läs mer här.
Yngre generationer värderar personlig och relevant kommunikation. Därför behöver du som annonsör vara extra kreativ för att nå fram med ditt budskap. Att förstå målgruppens preferenser och anpassa reklamstrategin därefter är avgörande för att nå dem. Annonser som inte tilltalar deras intressen, eller som upplevs som tråkiga och irrelevanta kommer de troligen att ignorera.
Trots dessa utmaningar är det fortfarande möjligt att nå unga människor effektivt med digital utomhusreklam genom att skapa engagerande och relevanta budskap. Unga människor föredrar ofta reklam som möjlig gör interaktivitet och delaktighet. Digitala utomhustavlor med funktioner som QR-koder, möjlighet att rösta eller interagera via mobila appar kan därför vara ett framgångsrikt val för att engagera unga människor.
Studier har även visat att kopplingen mellan digital utomhusreklam och sociala medier är en viktig och spännande aspekt som tillexempel möjliggör att man kan man visa realtidsinformation som hashtags, tweets eller Instagram-inlägg på den digitala utomhusskärmen. Detta skapar en interaktiv och dynamisk koppling mellan utomhusskärmen och sociala medier och just det är särskilt relevant för den yngre generationen eftersom de är mer benägna att dela sina upplevelser online.
Om du vill nå ut till denna grupp, hör av dig så berättar vi mer!
*Vistar Media är en av de största programmatiska utomhusplattformarna och hjälper annonsörer att få ut det mest av utomhuskampanjer.
Client Manager