Dwise och Bauer Media i samtal om Programmatic och Podcast & Online radio

Till vänster på bilden är ett foto av Olle, som är kommersiellt ansvarig för programmatic på Bauer. Till höger på bilden är Bauer Medias logotyp på en beige bakgrund.
Publicerat
Apr 3, 2023
Taggar:
Intervjuer
Mediekanaler

Podcast & Online Radio - ett fantastisk sätt att förflytta varumärke och driva till action

Vi fortsätter våra samtal med vänner i branschen och näste man ut är Olle Bråne på Bauer Media. Olle beskriver hur lyssnande i hörlurar skapar en stark intimitet och exklusivitet för användaren samt spår en ljus framtid för detta medie.

Dwise: Hej Olle! Vi känner ju dig, men berätta för läsaren, vem du är? 

Olle: Jag heter Olle Bråne och är kommersiellt ansvarig för Programmatic Audio på Bauer Media. Tillsammans med fantastiska kollegor på Bauer Media driver, förädlar och utvecklar jag vår programmatiska produkt och strategi. 

Om Podcast & Online Radio

Dwise: Hur skulle du beskriva Podcast & Online radio-annonsering i förhållande till traditionell radioreklam

Olle: Podcasts och Online radio har en högre andel hörlurslyssnande vilket bidrar till en otroligt stark intimitet och exklusivitet i användarupplevelsen. Annonsören får en helt unik attention och exponeringstid när lyssnaren direkt möts av en preroll innan sin favoritpodcast, eller i reklambreaket i sin digitala favoritradiostation.

Dwise: Vill du berätta mer om Bauers digitala utbud? 

Olle: Bauer Media har störst digitala ljudlager i Sverige! Med ett starkt fokus på podcastportföljen toppar crime/storytelling- och influencerpodcasts våra lyssnarlistor. 

Mix Megapol, NRJ, Rockklassiker och Nostalgi är våra största digitalradiostationer - kända svenska klassiska brands! Vi har också ett exklusivt samarbete med Soundcloud där annonsören når en ung, framåtlutad och nytänkande målgrupp.

Utmaningar, ljudets potential och framtiden 

Dwise: Vilka är några av de största utmaningarna som annonsörer möter när det gäller annonsering i Podcast & Online radio? 

Olle: Jag skulle säga att det är produktionen av ljud. De flesta annonsörer har en display- eller videostrategi, men alla har inte en ljudstrategi. Ljud har en fantastisk möjlighet att bygga minnesbilder och förstärka display och rörlig bild - detta bör utnyttjas till en ännu högre grad!

Dwise: Hur tänker du att programmatisk annonsering kan bidra till att övervinna dessa utmaningar?

Olle:  Vi märker att fler och fler annonsörer med stor framgång börjar handla ljud programmatiskt. Fokuset på att producera bra material kommer bara att öka. Ljud har en fantastisk förmåga att förflytta varumärket och driva till action!

Dwise: Hur har Bauer Media sett att Podcast & Online radio-annonsering har utvecklats under de senaste åren, och vad tror du framtiden har att erbjuda?

Olle: Vi är mitt inne i en digital ljudboom där det aldrig förr konsumerats så mycket streamad musik, ljudböcker eller podcasts. Vi på Bauer Media går i bräschen inom digitalt ljud där våra prioriteringar och investeringar ligger i att stå stadiga mot framtiden. Genom dessa investeringar ökar vår räckvidd stadigt år efter år. Idag har vi Sveriges största digitala ljudlager med över 250 miljoner impressions per månad. Det ger annonsören väldigt starka förutsättningar att verkligen komma ut i folkhemmet i ett medie med lång exponeringstid, hög attention och fantastiska kontexter.

Vilka branscher bör använda sig av ljudannonsering? 

Dwise: Är det någon speciell typ av annonsörer eller bransch som skulle dra extra nytta av Podcast & Online radio-annonsering anser ni? 

Olle: Vi har annonsörer i alla branscher - allt ifrån FMCG, finans och fordon till spel, e-handel och resebolag.

Dos and don'ts för en ljudspot

Dwise: Vilka är de vanligaste spot-längderna för Podcast & Online radio- annonsering och vilka fördelar ger olika längder? 

Olle: 80% av våra annonsörer använder 20-sekundersspots. Under denna tid hinner man nämna varumärket i början, mitten och slutet samt få med annan relevant info.

Dwise: Vad ska man tänka på för att producera en bra spot för Podcast & Online radio?

Olle: Det finns en hel del man kan tänka på. Det är viktigt att ha en konversation med lyssnaren i motsats till konceptet att “skrika högst”. Det är också viktigt att få med det viktigaste i ditt budskap först. Benämn varumärket tidigt i spoten och gärna fler gånger. 

Du vill också att det du förmedlar ska få människor att känna något, så berätta en historia med känsla. Var lite försiktig med humor, det kan engagera, men kan också trötta ut lyssnaren. Sen bör du självklart vara tydlig, enhetlig och konsekvent i din kommunikation. 

Ljud som en del av mediemixen

Dwise: Vilka är de största fördelarna med att integrera Podcast & Online radio-annonsering i sin mediamix? 

Olle: Jag skulle vilja säga att det är fullständigt unikt att addera in ljud i sin programmatiska strategi. Ljud skapar minnesbilder, har väldigt hög exponeringstid och driver till sök!

Dwise: Hur ser Bauer Media på samarbetet med Dwise och vilka fördelar ser ni att vi på Dwise bidrar med?

Olle: Ni ligger otroligt långt fram i hur ni paketerar era produkter, men framför allt hur ni driver och optimerar era kampanjer. Ni har ett tänk som innefattar att, på ett optimalt sätt, bygga ihop kraftfulla och effektiva kampanjer utöver det vanliga - alltid med kunden i fokus och en outtröttlig vilja att göra allt för annonsörens bästa.

Dwise: Wow Olle, tack för de orden! Och tack för din tid 🙂.

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss