Dwise och Spotify i samtal om Programmatic och Podcast & Music

Till vänster på bilden är ett foto på Gabriel, som är Account Director på Spotify. Till höger på bilden är Spotify's logotyp på en beige bakgrund.
Publicerat
May 11, 2023
Taggar:
Intervjuer
Mediekanaler

Fler lyssnare väljer att konsumera musik och podcasts vilket skapar unika möjligheter för annonsörer att nå ut till en stor och engagerad publik

Vi rör oss ännu en gång i ljudannonseringens landskap och denna gång har vi talat med Gabriel Nesje på Spotify. Gabriel berättar mer om Spotifys utbud, om skillnaden mellan att annonsera i podcast-miljö vs musikmiljö. Han ger tips på vad du som annonsör bör tänka på när du ska skapa din ljudspot och mycket mer.

Trevlig läsning!

Dwise: Hej Gabriel, vem är du? 

Gabriel: Hej! Jag heter Gabriel och är Account Director på Spotify. Jag arbetar med att skapa och bibehålla långsiktiga samarbeten med de kunder och partners som använder Spotify-plattformen för att nå ut till sin målgrupp.

Spotifys utbud & tankar om framtiden

Dwise: Ni är mest kända för musik, nu har ni ju även börjat med podcast. Vad är skillnaden för annonsören mellan att annonsera i musik-miljö kontra podcast-miljö anser du? 

Gabriel: En av de uppenbara skillnaderna mellan musik- och podcast-miljöer är typen av innehåll som annonsören är en del av och som påverkar hur annonsören når ut till sin publik. I en musikmiljö till exempel är annonserna vanligtvis korta och fokuserar på att leverera ett budskap på ett engagerande sätt, medan annonser i en podcastmiljö kan vara längre och mer detaljerade eftersom lyssnarna förväntar sig en längre diskussion.

En annan skillnad är målgruppen. Genom att annonsera i podcast på Spotify når du även ut till betalande prenumeranter. 

Dwise: Berätta mer för oss och läsarna om Spotifys utbud och hur ser den programmatiska utvecklingen ut inom Spotify? 

Gabriel: Vi erbjuder ett brett utbud av annonsformat, tex audio-, display- och videoannonser, podcast samt sponsring av spellistor. Och självfallet erbjuder vi också olika styrningsmöjligheter utifrån geografi, demografi och målgrupp för att hjälpa våra annonsörer att nå ut till en specifik publik. 

En viktig del av vårt annonsutbud är den programmatiska annonseringen som möjliggör automatiserad köp och försäljning av annonsplatser på plattformen. Vår programmatiska annonsering sker genom vår självbetjäningsplattform, Ad Studio, och via olika DSP:er. Vi har sedan långt tid tillbaka investerat i teknik för att kunna mäta våra annonsörers synlighet och engagemang, eftersom det i sin tur hjälper dem att förstå vilka annonser som fungerar bäst för deras målgrupp.

Dwise: Hur har Spotify sett att Online Music & Podcast annonsering har utvecklats under de senaste åren, och vad tror du framtiden har att erbjuda?

Gabriel: Vi ser att allt fler lyssnare väljer att konsumera musik och podcasts på plattformar som Spotify, vilket i sin tur skapar unika möjligheter för annonsörer att nå ut till en stor och engagerad publik. Tack vare detta har vi sett en stadig tillväxt inom Online Music & Podcast-annonsering under de senaste åren. Antalet annonsörer som använder sig av plattformen har ökat markant och vi har fortsatt att utveckla nya annonsprodukter och samarbeten för att möta efterfrågan från våra annonsörer. 

Det tillkommer även nya teknologier och format som öppnar upp för annonsörer att nå ut till lyssnare på ett mer personligt sätt. En trend vi ser är programmatisk annonsering och vi på Spotify har investerat i programmatiska annonsprodukter och partnerskap för att kunna ge våra annonsörer möjlighet att nå ut till sin målgrupp mer effektivt samt för att effektivisera sin annonsering. Så vi på Spotify tycker att framtiden ser ljus ut.

Fördelar & utmaningar med Music & Podcast

Dwise: Vilka är de största fördelarna med Online Music & Podcast-annonsering? 

Gabriel: Jag skulle säga att de största fördelarna är riktad annonsering, högt engagemang från lyssnarna, förbättrad varumärkesmedvetenhet, flexibilitet och mätbarhet av annonsresultat. Detta gör det till ett kostnadseffektivt och mätbart sätt att nå en relevant och engagerad målgrupp.

Dwise: Vad skulle du säga är en av fördelarna med programmatisk annonsering ? 

Gabriel: Det finns flera fördelar. Programmatisk annonsering har potential att ge annonsörer bättre resultat eftersom det ger mer kontroll över annonseringen och möjlighet till styrning mot specifika målgrupper samt optimering av kampanjer i realtid. Och eftersom man styr i realtid får man tillgång till realtidsdata för att mäta och anpassa resultatet omedelbart. Dessutom automatiseras köpprocessen, vilket sparar tid och resurser samt möjliggör effektivare annonsering genom avancerade algoritmer och maskininlärning.

Dwise: Är det någon speciell typ av annonsörer eller bransch som skulle dra extra nytta av Online Music & Podcast-annonsering anser du? 

Gabriel: Eftersom musik och podcasts är en del av många människors vardag anser vi att alla typer av annonsörer kan dra nytta av denna typ av marknadsföring. 

Ljudpottar, branscher & kreativ strategi

Dwise: Vilka är några av de största utmaningarna som annonsörer möter när det gäller annonsering i Online Music & Podcast? 

Gabriel: Jag skulle säga som en annan klok man tidigare sa (Olle Bråne, Bauer Media reds. anm.), att det är produktionen av ljud. De flesta annonsörer har en display- eller videostrategi, men alla har inte en ljudstrategi och här har vi tillgång till en rad professionella ljudproducenter som kan skapa högkvalitativt ljudinnehåll för annonser, inklusive copy, musik, ljudeffekter och röstinspelning.

Dwise: Vilka är de vanligaste spot-längderna för Online Music & Podcast annonsering och vilka fördelar ger olika längder? 

Gabriel: De vanligaste spot-längderna är 20, 30 och 60 sekunder. Annonslängderna varierar beroende på podcast- eller radioprogrammet, målgruppen och annonsernas mål. Till exempel kan en längre annons fungera bättre för att informera om en ny produkt medan en kortare annons kan fungera bättre för att bygga varumärkesmedvetenhet.

 

Dwise: Vad ska man tänka på för att producera en bra spot för Online Music & Podcast?

Gabriel: Du bör ha ett tydligt och koncis budskap. Med det menar jag att spotten snabbt ska kunna förmedla varumärkets budskap och erbjudande. Sen är det viktigt att “tonen” och rösten i spoten är passande för varumärkets personlighet och målgrupp. På samma vis kan musik hjälpa till att skapa en känsla och engagera lyssnarna och här bör man också tänka på att använda musik som passar varumärkets personlighet och målgrupp. Och självfallet bör spoten ha en tydlig CTA, call-to-action. 

Något alla inte tänker på är att det kan vara klokt att använda olika spotar för olika plattformar och målgrupper. Och sen så klart testa och mäta resultaten för att se hur spotten presterar och om den behöver optimeras eller justeras för att bli mer effektiv.

Dwise: Hur ser Spotify på samarbetet med Dwise och vilka fördelar ser ni att vi på Dwise bidrar med?

Gabriel: Jag tycker att vårt samarbete fungerar väldigt bra! Både vi och ni har en stark position inom ljud- och podcastmarknaden: ni erbjuder kunskap och spetskompentens tillsammans med en smidig och effektiv programmatisk annonseringsplattform, och vi är  en av världens ledande streamingtjänster för musik och podcast. Resultatet av vårt samarbete blir effektiva och mätbara annonseringsupplevelse för annonsörerna och en relevant och engagerande ljudupplevelse för lyssnarna på Spotify. Win win för alla helt enkelt.

Dwise: Tack Gabriel för din tid!

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss