Dwise och Rakuten i samtal om Programmatic och Connected TV

Till vänster på bilden är ett foto på Lisa som är Nordic Lead på Rakuten. Till höger på bilden är Rakutens logotyp på en beige bakgrund.
Publicerat
Sep 14, 2023
Taggar:
Intervjuer
Mediekanaler

Connected TV (förkortat CTV) fortsätter att växa och denna gång träffade vi Lisa Degerfeldt på Rakuten Advertising för att prata programmatisk annonsering och CTV.


Dwise:
Hej Lisa, din titel på Rakuten är Nordic Lead. Vad innebär den rollen? 

Lisa: Hej och tack för visat intresse. Nordic Lead innebär att jag är ansvarig för Rakutens annonseringsportfölj i Norden och då primärt Rakuten TV.

Om Rakuten & CTV

Dwise: Vill du berätta kort om Rakuten och hur ert erbjudande till annonsörer ser ut? 

Lisa: Rakuten grundades i Japan och då som en e-handelsplattform.

Rakuten TV, som är vår primära produkt i Norden, är en Connected TV-applikation som finns förinstallerad på TV-apparater från 2017 och framåt. Applikationen finns även som knapp på många TV-tillverkares fjärrkontroller.

I vår app hittar man både en klassisk video on demand-tjänst samt ett 100-tal FAST kanaler, det vill säga live-TV. I vårt utbud finns filmer, dokumentärer, serier för alla tänkbara målgrupper. Gillar man sport har vi ett gäng väldigt bra sportdokumentärer, men också massor av film. På Rakuten ska det finnas något för alla oavsett om du gillar fiske, musik eller matlagning.

Dwise: Du som också arbetat med traditionell TV, hur skulle du beskriva CTV-annonsering i förhållande till traditionell TV-annonsering?

Lisa: Jag skulle säga att CTV har samma fina egenskaper som linjär-TV. Annonserna visas på en stor skärm, alltid i sin helhet och det är alltid ljud på. Detta i en brandsafe miljö med välproducerat innehåll. CTV har också fördelarna av att vara en digital mediekanal vilket innebär styrningsmöjligheter, tracking etc.

En annan fördel med CTV är att det öppnar upp för annonsörer som inte har miljonbudgetar att annonsera på TV. Vi kan t.ex. styra på postkod vilket gör att lokala annonsörer kan visa reklam enbart i sitt närområde. Men det fungerar även åt andra hållet, är man en nordisk annonsör som vill annonsera i andra europeiska länder kan man göra dessa annons köp från Sverige. TV-köpen blir mer lokala och globala på samma gång.

Vi har även färre reklamminuter än traditionell TV. Våra reklampauser är två minuter långa och max 5-7 minuter per timme. Detta kan jämföras med traditionell TV som har ungefär det dubbla.

Dwise: Vad skiljer Connected TV-annonsering från andra digitala medier som använder video i sitt erbjudande?

Lisa: Att annonsera på Connected TV betyder att man visas på en stor skärm, med ljud på och att man som tittare inte kan spola eller skippa annonsen. Man tittar oftast tillsammans med andra och man har aktivt valt TV-innehåll. Detta kan jämföras med annonser som visas på en mindre skärm, utan ljud och där man kanske inte alltid ser hela annonsen så har man ett helt annat observationsvärde på en CTV annons.     

Dwise: Vilka är de största fördelarna för annonsörer med att välja er? 

Lisa: Vi var ett av de första bolagen som började med CTV annonsering i Europa vilket gör att vi har väldigt mycket kompetens rörande CTV. 

En annan fördel är att vi - genom vår primära målgrupp på 18-50 år - når målgruppen 18-40 år, en grupp som annars är svåra att nå i linjär-tv och som är ett måste för att bygga varumärkeskännedom på sikt. 

En tredje fördel är att man inte behöver något inlogg på Rakuten. Innehållet är gratis att konsumera, vilket medför en låg tröskel för att börja titta. Om några år tror jag inte vi kommer att använda begreppet CTV utan i stället säga TV och Rakuten kommer betraktas som vilken kanal som helst.

Dwise: Vad är viktigt för annonsörer att tänka på när de ska annonsera programmatiskt hos er? 

Lisa: En TV ägs av ett helt hushåll, till skillnad från en mobil eller surfplatta som oftast ägs av en person. Man tittar tillsammans med andra i familjen och det kan vara flera olika personer i hushållet som tittar. Det betyder att även om en kampanj mäts och säljs på impressions så är inte en impression detsamma som en person. I själva verket kan en impression från en CTV vara flera olika personer. Detta är viktigt att ha i bakhuvudet när man utvärderar en CTV uppföljning.    

Framtiden & trender

Dwise: Hur upplever du att Connected TV-annonsering har utvecklats under de senaste åren? Och vad tror du framtiden har att erbjuda? 

Lisa: Det har hänt massor de senaste åren och ännu mer kommer att ske framöver. I en studie som Magnite gjorde i USA förutspår man att CTV-investeringen kommer att passera investeringen i linjär TV år 2025. Nu ligger vi några år efter i Europa, men tittandet talar sitt tydliga språk, så vill man fortsätta att nå tittare på TV är CTV ett måste.  

Dwise: Hur tror ni på Rakuten att framtiden ser ut för just programmatiska annonsköp? 

Lisa: Många som köper Rakuten idag gör det programmatiskt och med all sannolikhet kommer detta växa ytterligare framåt.

Annonser

Dwise: Vilka är det vanligaste spotlängderna för Connected TV-annonsering och vilka fördelar ger respektive längd?

Lisa: Vi jobbar primärt med filmlängder mellan 6-30 sekunder. Vad som är bäst är svårt att säga, det handlar oftast vad som annonsören vill uppnå med sin kampanj.

Dwise: Vad ska man tänka på för att producera en bra Connected TV-annons?

Lisa: Vanligtvis kanske man tänker att CTV är ett digitalt instream-format, men detta medieslag kan mer betraktas som traditionell TV, vilket innebär att ljud och storytelling är av större vikt. Självfallet bör bild- och ljudproduktion vara av god kvalitet. 

Dwise: Vilka är de största fördelarna med att integrera Connected TV-annonsering i sin mediemix anser du?

Lisa: CTV är ett förhållandevis nytt medie, men kommer bli väldigt stort i takt med tittarförflyttningen från linjär-Tv till streaming. Det som kommer att påverka reklamminuterna på CTV mest är när befintliga aktörer så som Netflix, Disney etc öppnar för reklam. De har redan hög räckvidd tittarmässigt. Så jag tror att det är bra att greppa mediet redan nu, testa, lära sig, för att ha en färdig strategi när Connected TV kommer att vara ett måste i medieplanen.  

Dwise: Tack Lisa!

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss