Dwise och TV4 i samtal om Programmatic och Connected TV

Till vänster på bilden är tv-kanalen TV4's logotyp på en beige bakgrund. Till höger på bilden är ett foto på Viktor som är Account Manager på TV4.
Publicerat
Mar 16, 2023
Taggar:
Intervjuer
Mediekanaler

Connected TV - traditionell TV på steroider? 

Vi är tacksamma över att ha så nära samarbeten med de stora mediehusen och för att ge en inblick i hur vi tillsammans tar oss an våra annonsörers affär har vi pratat med några av våra kompisar i branschen.

Först ut är Viktor Ekmark, Account Manager på TV4. Viktor ger sitt perspektiv på Connected TV-annonsering kopplat till programmatisk annonsering. Han delar sina tankar kring vilka fördelar och utmaningar som finns med Connected TV. Han ger sin syn på framtiden för detta medie och även tips på hur du ska tänka för att lyckas med din kampanj. Och vad menar han egentligen med "Traditionell TV på steroider"?

Traditionell TV vs Connected TV

Dwise: Hej Viktor,

Hur skulle du beskriva Connected TV-annonsering i förhållande till traditionell TV-annonsering?

Viktor: Jag brukar säga att Connected TV är traditionell TV “på steroider”. Med det menar jag att upplevelsen för tittaren är mer “maxad” med den stora skärmen som annonsören når tittaren på. Ofta är det också högt “tillsammanstittande” vilket går att koppla till den höga uppmärksamhet som en TV-upplevelse skapar för tittaren. 

Connected TV möjliggör också skräddarsydda budskap mot specifika tittare vilket traditionell TV inte har möjlighet att göra. 

Utmaningar och styrkor

Dwise: Vilka är några av de största utmaningar som annonsörer möter när det gäller Connected TV-annonsering tycker du?

Viktor: Jag skulle vilja säga att utmaningarna uppstår när de börjar jämföra Connected TV med andra digitala kanaler. Styrkan med Connected TV är just dess impact och möjlighet att påverka tittaren i ett avslappnat läge, precis som linjär tv gjort i många år innan. Att börja jämföra det med andra digitala kanaler gör att man inte ser mediet för vad det är. Detta i sin tur kan skapa utmaningar som inte behöver uppkomma om man förstår mediet bättre. 

Dwise: Hur skulle du säga att programmatisk annonsering kan hjälpa till att övervinna dessa utmaningar?

Viktor: Programmatiska köpare har ofta ett performance perspektiv, vilket är sprunget ur internetannonsering och hur köpplattformerna (DSP, Demand Side Plattform) är skapade. Som marknad behöver vi framför allt bredda förståelsen kring Connected TV, vad dess styrkor är och hur vi ställer in våra DSP’er för att köpa Connected TV. 

Framtiden är ljus

Dwise: Hur har TV4 sett att Connected TV-annonsering har utvecklats under de senaste åren? Och vad tror du framtiden har att erbjuda?

Viktor: I och med att det digitala tittandet ökat så mycket har det även påverkat utvecklingen från vårt håll. TV4 kan erbjuda fler produkter och lösningar allteftersom fler aktörer kommit in och det i sin tur skapar ett större lager för annonsörerna.

Angående framtiden tycker jag att den ser väldigt ljus och spännande ut för Connected TV och även för annonsörerna. Inte minst inom Programmatic som har möjligheten att koppla ihop flera mediekanaler inom samma kampanj. Och med det ökade antalet tittare kommer det att finnas ännu bättre förutsättningar att skapa mer effektiva kampanjer för annonsören.

För vilken bransch passar Connected TV?

Dwise: Anser ni att det finns någon speciell typ av annonsör eller bransch som skulle kunna dra extra nytta av Connected TV-annonsering?

Viktor: Alla annonsörer i alla branscher har behov av ett starkt varumärke och det är där TV och framför allt Connected TV kommer in i bilden. När TV-tittandet blir mer digitalt finns större möjligheter att nå ut i mindre områden, eller till mer anpassade målgrupper samtidigt som annonsören får alla fördelar av hur TV använder sig av ljud och rörlig bild i en avslappnad miljö.

Ett annonsutrymme utan störningsmoment

Dwise: Vad skiljer Connected TV-annonsering från andra digitala medier som använder video i sitt erbjudande?

Viktor: Precis som jag beskrev tidigare är Connected TV som TV-reklam “på steroider”. På andra digitala mediekanaler som t.ex. sociala medier, där användaren interagerar via mobil och desktop, finns risk för inte bara störningsmoment från omgivningen, utan också från andra annonsörer/andra budskap direkt på plattformen. Skillnaden är alltså att Connected TV är precis som vanlig TV: annonsören får hela skärmen själv, hela budskapet når ut och dessutom används även ljud.

Tänk på det här när du producerar en spot för Connected TV

Dwise: Vilka är det vanligaste spotlängderna för Connected TV-annonsering och vilka fördelar ger respektive längd?

Viktor: De vanligaste spotlängderna är mellan 15 och 30 sekunder. Däromkring bör en filmlängd ligga för att ge möjlighet för annonsören att förmedla en känsla och ett budskap, att alltså påverka mottagaren. Det finns såklart kortare filmlängder, men då tappar annonsören lite av själva poängen med vad annonsering på TV innebär. Andra digitala medier måste jobba med smarta korta videos för att sticka ut, medan annonsören genom Connected TV kan skapa filmer som får tittaren att uppleva en känsla och som gör att de kommer ihåg avsändaren. Jag tror de flesta kan komma på en handfull TV-reklamfilmer som de tyckt varit roliga.

Dwise: Vad ska man tänka på för att producera en bra Connected TV-annons?

Viktor: Tänk på att filmen ska tilltala en bredare massa och krångla inte till det. Man vet aldrig när tittaren kommer att vara i behov av ens produkt/tjänst och då vill ni att personen ska känna igen er och veta vad ni erbjuder. 

Tänk också på att jobba med längre budskap och använd voiceover istället för text. Spottar på Connected TV kommer alltid att innehålla ljud så det bör man utnyttja. En reklamfilm kan vara ihågkommen flera år. Minns ni Volvos reklam med Zlatan 2014?

Väx med TV's impact

Dwise: Vilka är de största fördelarna med att integrera Connected TV-annonsering i sin mediemix anser du?

Viktor: De största fördelarna med att integrera Connected TV i sin mediemix är möjligheten att använda kraften som TV har för att påverka den bredare målgruppen. För annonsörer som önskar växa är denna breda grupp mycket viktig att nå ut till och de får då möjlighet att nå samt beröra nya potentiella kunder med sin reklamfilm. På så vis får de effekt i alla delar av kundresan.

Arbeta smart och med flexibel budget

Dwise: Hur ser TV4 på samarbetet med oss och vilka fördelar ser ni att vi bidrar med?

Viktor: Jag tycker att vårt samarbete fungerar väldigt bra! Eftersom programmatic gör det möjligt för era annonsörer att jobba både med mindre och större budgetar på ett smart sätt hos oss på TV4, bidrar det till att fler annonsörer får se hur starkt TV, och framför allt Connected TV är när det används på rätt sätt.

Dwise: Tack Viktor!

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss