Radioreklam

En stark fördel med ljudannonsering är att det ofta är kopplat till ett avslappnat läge och ett aktivt val av mediekanal.

Att använda radioreklam i sin marknadsföring är en klok strategi på flera sätt. Ljud har en tendens att påverka oss mer än vi kanske anar. Testa att spela en favoritlåt från förr, eller lyssna till ett ljudspår av havets brus och upplev hur du omedelbart förflyttas både på ett känslomässigt och psykologiskt plan.  

Vi på Dwise kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring genom att erbjuda köp av Podcast & Music. Genom digitala ljudkanaler kan du skapa en effektiv radiokampanj eller podcastkampanj och på så vis nå en bred publik via stora publicister som Spotify, Bauer Media och på så vis nå en bred publik via stora publicister som Spotify, Bauer eller Acast. eller Acast. Via Spotify kan du annonsera mellan låtar, samt i poddar, via Bauer når du ut i radiokanaler såsom NRJ, Mix Megapol och Rockklassiker samt poddar. Acast har flertalet populära poddar som t.ex. Wahlgren & Wistam, Värvet och Rättegångspodden.   

Varför radioreklam?

Online Radio och poddradio ger dig möjlighet att nå din målgrupp under tidpunkter de är skärmfria och alltså utan störningsmoment från andra annonsörer. En stark fördel med ljudannonsering är att det ofta är kopplat till ett avslappnat läge och ett aktivt val av mediekanal. Detta aktiva val gör att lyssnaren tenderar vara mer öppen för reklaminslag och på så vis också mer mottaglig för annonsbudskap. 

Det finns också stora kreativa möjligheter med ljudbaserad reklam. Vi tror att det är många som kan nynna på en radiojingel från förr, eller som kan känna igen ett varumärke på deras ljudlogo. 

Fördelar med digital radioreklam

Online radio har blivit allt mer populärt den senaste tiden. Att själv kunna välja tidpunkt och innehåll lockar fler människor och detta ger dig som annonsör tillgång till en stor och diversifierad publik. En annan stark fördel är lyssnarens lojalitet mot sin favorit-radiostation eller podd vilket skapar möjlighet för annonsörer att exponera sitt budskap flera gånger. 

Utöver detta möjliggör radioreklam för målgruppstyrning baserat på t.ex. musikgenre, programformat, demografi eller geografiskt område. Detta gör det enklare för dig som annonsör att rikta in sig på önskad publik.

Radioreklam som annonsproduktion är ofta också väldigt kostnadseffektiv och med programmatisk köp kan vi komma igång väldigt snabbt med en kampanj samt justera kampanjen allt eftersom. 

Hur vi jobbar

När du arbetar med oss är vi med dig från början till slut. Från det att vi sätter en strategi till att vi levererar en utvärdering av kampanjen.   

Strategi

Vi arbetar tillsammans med dig för att förstå ditt varumärke, din målgrupp och dina kampanjmål. Genom denna förståelse kan vi rekommendera en strategi där ditt företag når ut med rätt kommunikation till rätt person i digitala ljudkanaler.

Köpa radioreklam

Vi gör det enkelt för dig att nå ut i Online Radio och Podcast. Det innebär att vi genomför all planering och alla köp rörande din kampanj. Köpen genomförs via programmatisk handel som möjliggör för oss att: 

  • Effektivt styra och optimera din kampanj i realtid
  • Få tillgång till publicister
  • Samla alla köp på ett ställe
  • Utvärdera resultaten av din kampanj 

Produktion av reklam

Vi kan hjälpa dig ta fram en skräddarsydd radiojingel, där ljudet och innehållet speglar ditt varumärke samt fångar lyssnarens uppmärksamhet. 

Utvärdering

Tack vare den programmatiska plattformen kan vi justera din kampanj i realtid. Det innebär att vi under kampanjens gång kan rikta om styrningen, byta annonser eller liknande för att nå uppsatta mål. Efter kampanjen gång utvärderar vi hur det gick och uppdaterar dig på resultat, insikter och eventuella justeringar inför nästa kampanj.

Välkommen att kontakta oss!

Tack, vi kontaktar dig inom kort
Oops! Något gick fel

Vanliga frågor och svar

Vad kostar radioreklam?

Är annonsering i radio effektivt?

Vart kommer min radioreklam höras?

Du kan dra nytta av de tekniker och möjligheter som varje mediekanal har att erbjuda genom träffsäkra kampanjlösningar. Programmatiska möjligheter är det viktigaste verktyget för att uppnå detta.